گروه زبان و ادبیات عربی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با همکاری گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان و انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، نشست تخصصی نقد کتاب «مناهج النقد الأدبي العربي المعاصر (عملي-تطبیقي)» را روز شنبه مورخ ۱۸/۹/۱۳۹۶ در محل تالار امام دانشکدۀ زبان‌های خارجی دانشگاه اصفهان برگزار کرد.

این نشست با حضور مؤلف کتاب، جناب آقای دکتر حمید احمدیان (عضو هیئت‌ علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان) و منتقدان کتاب، جناب آقایان دکتر علی صابری (عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه آزاد تهران مرکز) و دکتر علی بشیری (عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان) و همچنین جمعی از استادان و دانشجویان گروه عربی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در این جلسه پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم،دکتر محمد خاقانی اصفهانی به‌عنوان مدیرگروه زبان و ادبیات عربی و همچنین مدیر برگزاری این نشست، ضمن خیرمقدم به میهمانان و حضار جلسه، سخنانی چند دربارۀ اهمیت نقد و نقد کتاب در دانشگاه‌ها بیان کردند و تلاش‌های گروه عربی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی را در سال‌های اخیر در این­باره مهم ارزیابی کردند.

گزیدۀ سخنان دکتر محمد خاقانی اصفهانی (مدیر برگزاری نشست)

ایشان با ابراز تشکر از آقای دکتر احمدیان که پذیرفتند کتاب ایشان در یک جلسه رودررو به نقد گذاشته شود و تشکر از ناقدان محترم، آقایان دکتر صابری و دکتر بشیری به­خاطر دقت­نظرهای عالمانهنام‌بردگان در نقد کتاب «مناهج النقد الأدبي العربي المعاصر»، برگزاری این نشست را در سلسله نشست‌های نقد کتاب توسط گروه عربی شورای بررسی متون درسی پژوهشگاه علوم انسانی اقدامی در راستای نهادینه­کردن ارزش نقد در جامعه علمی کشورمان ارزیابی کرد.

به نظر ایشان، رسالت دانشگاه به‌ویژه در حوزه علوم انسانی، حرکت به سمت هدف راهبردی کلان انقلاب اسلامی ایران است که بازآفرينی تمدن نوین اسلامی است. ایشان ابراز داشت که تمدن کهن اسلامی که قرن‌هاطلایه‌دارتمدن در جامعه بشری بوده است، در عین تقدیم دستاوردهای افتخارانگیز به بشریت به تاریخ پيوسته است و اگر مسلمانان دوره معاصر بر آن باشند که در تحقق اهداف الهی و قرآنی خود در دورۀ کنونی تحولات جامعه بشری نقش‌آفرین باشند، به جای احیای تمدن کهن اسلامی باید و باید به فکر آفرينش تمدنی برخاسته از آموزه‌های اسلامی و سازگار با مقتضیات زمانی و مکانی عصر حاضر باشند. تحقق چنین هدف بزرگی، لوازم فراوانی دارد که در رأس آنها، جهش علمی برای گسترش مرزهای دانش و فتح افق‌های نو در اندیشه بشری است. خردهای فرهیخته باید به این مهم بپردازند و از آنجا تولید اندیشه‌های نو مستلزم اقتدار آنها در برخورد با اندیشه‌های مخالف یا موازی است. هر متفکر فرهیخته‌ای نه‌تنها نباید از نقد هراسی داشته باشد، بلکه باید از صمیم جان از نقدهای عالمانه استقبال کند.

وی اقدام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به‌ویژه شورای بررسی متون پژوهشگاه را که علاوه بر داوری کتب درسی در فضای مکتوب با برگزاری نشست‌های نقد کتاب به فضای نقد و نقادی جان می‌بخشد، ستودنی دانست و اقدام گروه عربی دانشگاه اصفهان را در میزبانی یکی از این نشتست‌ها، جزء افتخارات خود و همکاران این گروه اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

*