| سخن آغاز با نام خدا کن | که هستی در يکون آمد به يک “کن”[۱] | |
| سخن سوغات ذات کبريائي است | که “علّمه البيان” آن را گواهی است | |
| جهان يک سر زبان حق تعالی است | به تسبيح و به حمدش غرق نجواست[۲] | |
| تمام خلق حق در جنب و جوشند | به ذکر خالق خود در خروشند | |
| اگر مهر سکوتی بر لبان است | زبان بی زبانی هم زبان است | |
| فقط ذات خدا غيب الغيوب است | فروغ حرف آنجا در غروب است | |
| از آن “يا هو” که دل ها گشته در بند | سخن خاموش گردان دم فروبند | |
| جز آن سرّ عما؛ آن راز ناگو | دلا از هرچه می خواهی سخن گو | |
| زبان جاسوس مکنونات دل هاست | کند فاش اندرون را از کج و راست[۳] | |
| سخن گاهی بگيرد اوج تا عرش | گهی هم در حضيض آيد برِ فرش | |
| اگر قدر سخن را نيک دانی | شوی پرّان از اين دنيای دانی | |
| زبان آيينة فکر است و پندار | به گفتار آيد از پندار اخبار | |
| مباد آن را ادات فکر خوانی! | که اين هر دو يکند از اين همانی | |
| چو در آيينه شکل خويش بينی | به واقع جز خودت چيزی نبينی | |
| گر انسان گشت خير الخلق خالق | سخن شد فصل اين حيوان ناطق | |
| سخن جسم است و جانش عمق معنا | سخن لفظ است و معنا فکر و فحوا | |
| مثال لفظ و معنا جسم و جان است | چو گويي لفظ، معنا در ميان است | |
| نبُرّی لفظ و معنا را به تيغی | مگر شمسش خلد پشت ستيغی | |
| چو لفظی بر زبان آرد لبانت | پراند مرغ معنا را زبانت | |
| همان سانی که آن دادار رحمان | دميد از روح خود در جسم بی جان | |
| بشر هم می دَمد از جان رعناش | درون لفظ بی جان روح معناش | |
| چو در ذهنت گِلِ لفظی سرشتی | درون گِل گّل معنا بکشتی | |
| چو لفظ از فيض معنا بار گيرد | شود خود زنده تا روزی بميرد | |
| جنينِ لفظ اين سان می دهد بَر | چنين از نطفه ای تا “خلق آخر“[۴] | |
| زمان شيرخواری تا شود سر | مکد از سينة الفاظ ديگر | |
| دهد از کودکی بانگ جوانی | کند طی جمله راه زندگانی | |
| چو بالغ گشت معنايش بجوشد | معانی يک به يک از آن خروشد | |
| دهد معنای اوّل جا به ثانی | حقيقت در مجاز آيد نهانی | |
| مجازی ديگر آيد بر فرازش | چنين پيمايد او راه درازش | |
| زمانی هم کشد پر روح معنا | کند از دار دنيا قصد عقبا | |
| نمی ماند درون واژه جانی | چو گردد واژگون از واژگانی | |
| چه گويم زين مجاز و آن حقيقت؟ | مجاز است آن حقيقت را طريقت[۵] | |
| اگر پرسی کجا حق در فراز است؟ | به ايجازت بگويم: در مجاز است | |
| حقيقت در مجاز اندر حجاب است | چو سيلابی که محجوب از حباب است | |
| مشو غافل از اين عشق مجازی | که بگشايد درونت طرفه رازی | |
| بيا درياب اسرار زبان را | که يابی راز پنهان و عيان را | |
| به صرف آوای کثرت را بده گوش | به نحو از جام وحدت باده ای نوش | |
| پيام واژه را در جمله درياب | نَمان در جمله، سوی متن بشتاب | |
| علی مولا که نحو از او شد آغاز | به نهج او بلاغت کرد پرواز | |
| به صرف و نحو جان من نيابی | تو از سرّ سخن غير از سرابی | |
| ميان اين دو فرقی بس عيان است | تفاوت از زمين تا آسمان است | |
| نيوش از نغمة علم من اين پند | ز صرف و نحو رو بار سفر بند | |
| کتاب نحو را زير و زبر کن | دلت را با بلاغت همسفر کن | |
| بلاغت در زبان رمز جمال است | زبان بی بهره از آن بدسگال است | |
| نجو از لفظ بد معنای زيبا | نه از بانگ حمار آهنگ شيوا | |
| بلاغت پرده گيرد از “معانی“ | که در قشر سخن جانا نمانی! | |
| به دامان “بيان” چو می زند چنگ | به يک معنا دهد گاهی دوصد رنگ | |
| به هر آراية نغز بديعش | بيارايد عبارات منيعش | |
| کلام طيّب از فيض بلاغت | کند پرواز تا آن بی نهايت[۶] | |
| سخن کوتاه گردان پور خاقان | سخن دُرّ است دُرّ را پر نيفشان |
محمد خاقانی اصفهانی
آبان ۹۲
[۱] إنما أمره إذا أراد شيئا أن يقول له کن فيکون
[۲] إن من شيء إلا يسبح بحمده
[۳] ما أضمر أحد شيئا إلا ظهر في فلتات لسانه ومعالم وجهه
[۴] ثم أنشأناه خلقا آخر
[۵][۵] المجاز قنطرة الحقيقة
[۶] إليه يصعد الکلم الطيب