به نام خدا

تبریک برای انتخابات – ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

  1. در کشورهای غربی که تجربه ای طولانی از تشکل های حزبی دارند، حزبی که در انتخابات یک دوره به پیروزی نمی رسد مانند حزب پیروز کابینه و هیأت دولت تشکیل می دهد. در این دولت که آن را “دولت در سایه” می نامند، هر وزیری – بدون وزارتخانه – تمام حرکات و فعالیت های وزیر کابینه پیروز را رصد می کند تا با تحلیل مستمر نقاط قوت و ضعف آن در طول چهار سال شرایط را برای برنده شدن در رقابت دوره بعد فراهم کند. نتیجه این تحلیل ها در شاخه های مختلف حزب به شکل یک آموزش مستمر در اختیار هواداران قرار می گیرد. در کشورهایی مانند کشور ما امّا باید گفت حزب و تشکلی به معنای بالا وجود ندارد. ما در کشور خود تعدادی جریان سیاسی داریم، که به خاطر عدم انسجام تشکیلاتی معمولا سه چهار ماه پیش از انتخابات برای اعلام برنامه و جذب هوادار وارد رقابت انتخاباتی می شوند. نتیجه طبیعی این روند بالاگرفتن تنش های سیاسی و فرهنگی و اخلاقی است که جامعه را دچار تب سیاسی می کند. این تب سیاسی بسیاری از نیروها را به هذیان گویی و رفتارهایی می کشاند که خودشان پس از انتخابات از تداعی آن شرمنده می شوند. امید است کشور ما با سرعت بیشتری به بلوغ سیاسی بیشتر برای استقرار احزاب کاملا شفاف و برنامه دار حرکت کند تا تنش هایی که در هر انتخاب شاهدش هستیم به حد اقل برسد.
  2. همانطور که در بیانیه پیش از انتخابات گفتم دو جبهه اصول گرا و اصلاح طلب را میمنه و میسره انقلاب اسلامی می دانم که به شرط مراعات جانب اعتدال چون دو بال کشور اسلامی ایران را در مسیر تعالی به پرواز درمی آورند. اما در صورت افراط جز تولید انبوه عالم متهتّک و جاهل متنسّک ثمر مبارکی برای کشور ندارند.
  3. انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ شاهد جلوه هایی از افراط در هر دو جناح بود و بی اخلاقی هایی را به ظهور کشاند که بدون شک زیبنده نظام مقدس و ملت فرهیخته ما نیست و بیشتر واکنش همان تب سیاسی است که منشأش عدم فعالیت مستمر و نظام مند جریان های سیاسی موجود کشور است.
  4. حجم مشارکت بالا و خیره کننده در این دوره نقطه قوت نظامی است که در تقابل با دشمنان بشریت باید در سایه توکل به خدا به این سرمایه ملی اتکا کند. در تحلیل این پشتوانه مردمی چامسکی زبانشناس برجسته و سیاستمدار آمریکایی گفت: پیروز واقعی این انتخابات رهبری ایران بود. درایت رهبر ایران کاری کرد که حتی مخالفان نظام هم مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کردند!
  5. اینجانب به عنوان یک معلم و از سر انجام وظیفه در بیانیه پیش از انتخابات با دوستان خود از دلایل حمایتم از آقای رئیسی سخن گفتم. برخی از بازخوردهای آن تحلیل منفی بود و دوستانی آن را خطای استراتژیک من دانستند، و برخی ديگر از این که در فضای حاکم بر دانشگاه با جرئت و جسارت از عقیده خود دفاع کردم مرا مشمول لطف خود قرار دادند. از هر دو دسته متشکرم، ولی دست کم برای خودم ثابت کرد که منفعت طلب نبوده ام و در دفاع از عقیده ام مصالح شخصی ام را زیر پا گذاشته ام.
  6. اکنون که نتیجه انتخابات روشن شده و جبهه اصلاحات به مراد خود رسیده است، اين پیروزی را به برادران این جبهه تبریک می گویم، و از صمیم دل انقلاب و کشور را مدیون آنان می دانم، که اگر وارد این صحنه نمی شدند این مشارکت گسترده اتفاق نمی افتاد، و این افتخار کمی نیست.
  7. به دوستان اصلاح طلب عرض می کنم فراموش نکنند که هر رأی به آقای روحانی رأی به فردی است که پیش از شروع به کار رسمی خود در برابر نمایندگان مجلس به قرآن کریم سوگند می خورد که پاسدار قانون اساسی کشور با همه اصول آن (از جمله اصل ولایت فقیه) باشد. بنابراین تحلیل هایی از این قبیل که نظام مردم سالاری دینی مبتنی بر ولایت فقیه از جاده صواب خارج شده و پشتوانه مردمی خود را از دست داده است اتهامی است ناجوانمردانه و ناروا. فرض این که برخی از کسانی که به روحانی رأی دادند نظام را قبول ندارند و به عنوان یک گام مقدماتی به روحانی رأی داده اند به این معنی است که رئیس منتخب آنان به دروغ در برابر ملت به قرآن مورد عقیده این مردم سوگند بخورد که بعدا خلاف آن عمل کند فرضی سخیف و جفا به حق شخص آقای روحانی است.
  8. با این حال از رأیی که به آقای رئیسی دادم و مخالفتی که با آقای روحانی کردم خورسندم. چرا که خود را موظف به انتخاب اصلح می دانم. به عقیده ما حاکمیت اکثریت معیار مقبولیت هست ولی ضامن مشروعیت نیست. اقلیتی که خود را حق می داند باید ضمن احترام به حاکمیت اکثریت با روشنگری به سمت تحقق حاکمیت حق گام بردارد، و از کمی هواداران جبهه حق نهراسد.
  9. به نظر من اين انتخابات را می توان با تسامح پیروزی جمهوریت بر اسلامیت دانست. نه به این معنی که روحانی صرفا نماد مردم و رئیسی صرفا نماد دین است بلکه به این معنی که طیف اصولگرایان اسلامیت را، و طیف اصلاح طلبان جمهوریت و خواست مردم را مقدم می دانند. بسیاری از مدافعان آقای روحانی (نه همه آنان) دغدغه دینی ندارند، و مایلند از حقوق شهروندی خود به عنوان ایرانی برخوردار شوند و روحانی را برای رسیدن به آزادی هایی که اصولگرایان آن را بر نمی تابند ترجیح دادند. در چنین شرایطی باخت (ظاهری) آقای رئیسی پدیده ای کاملا طبیعی است.
  10. توجیه من برای تبریک صادقانه ام به اصلاح طلبان همین است که در نظامی که یک رکن آن جمهوریت و رکن دیگر آن اسلامیت است موفقیت مدافعان یکی از این دو رکن بر هواداران رکن دیگر خروج قطار انقلاب از ریل خود نیست. بلکه یک دعوای درونی است که نباید اجازه داد دشمنان از آن سود بجویند. دشمنانی که نه مدافع اسلامیت ما و نه خواهان مردم سالاری ما هستند.
  11. با آرزوی توفیق برای اصلاح طلبان در انجام وعده های خود و برای اصولگرایان برای نقد دلسوزانه و نظارت مشفقانه برای تحقق ارزش های اسلامی.

محمد خاقانی اصفهانی

استاد گروه عربی دانشگاه اصفهان

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

www.m-khaqani.ir

ارسال دیدگاه

*